HW Tuning
 Dnešní datum: 16. 07. 2018  
| Hlavní stránka | Seznam rubrik | Download | Odkazy |
   
  Hlavní menu
  • Hlavní stránka
  • Seznam rubrik
  • Download
  • Weblinks
  • Ankety
  • TOP 15
  • Personalizace
  • Vyhledávání
  • Kniha hostů
  •   Seznam rubrik
     Case
     Grafické karty
     HardDisky
     Chlazení
     Informace
     Ostatní HW
     Paměti
     Procesory
     Základní desky
     Zvukové karty

    "Oživování" ventilátoru
    Vydáno dne 29. 06. 2003 (3659 přečtení)

    Je samozřejmé, že každý větrák, či už s nebo bez kuličkového ložiska má svoji životnost a po překročení se mu zpomalí otáčky, nebo začne vydávat velmi nepříjemné zvuky a dokonce se zastaví...

    Majetnější tento větrák prostě vyhodí a koupí si nový, ale to je docela škoda, protože se dá ještě docela snadno a bezbolestně rozchodit (já osobně asi dva, které před úpravou vypadali na odpis, používám doposud). Pokud máte podobný problém s Vaším ventilátorem, podívejte se, jak se mu dá docela jednoduše vrátit "život".

    Klasický 80mm větrák ze zdroje

    Naším cílem je oddělit rotující část od základny. Zespoda větráku si můžeme všimnout nálepky a přívodních drátů. Tuto nálepku musíme odlepit a dle uvážení uschovat (jestli ji tam chceme ještě vrátit :-)). Pod odstraněnou nálepkou kryje hřídelku rotoru ještě gumový kryt, který je nutno (třeba špendlíkem, ale nedestruktivně!) odkrýt. Po odkrytí je již vidět konec hřídelky a jakýsi kovový (umělohmotný) kroužek, který je nutno pro oddělení rotoru od statoru odcvaknout (dejte si pozor, protože se kroužek dá ohnout do polohy, kdy už nepůjde na své původní místo vrátit!).

    Odstraňování gumového krytu a pojistného kroužku

    Rozebraný ventilátor

    Pokud vše proběhlo v pořádku, můžeme se pustit do promazání mechanických součástí. Na promazání můžeme použít různá, ale nevodivá mazadla, která se co nejméně odpařují. (mně osobně se osvědčila kombinace vazelíny s olejem do převodovky PP90).

    Hlavní částí, kterou je potřeba vyčistit, je rotor. Ve vnitřku rotoru je magnet, takže stačí ho jen otřít od prachu a nečistot, aby nedocházelo k nadměrnému tření. Můžete vyzkoušet aplikovat jen velmi malé množství mazadla pro lepší proudění vzduchu, ale rotor by se statorem neměl přicházet do styku, jinak dochází k většímu zahřívání a většímu odběru proudu.

    Odstraňování nečistot z magnetu v rotoru

    Po promazání magnetu ještě neuškodí nanést trochu vazelíny i na hřídel rotoru. Poté složíme větrák zpátky do jednoho celku, ale po nasazení pojistného kroužku ještě před vložením gumového krytu, promažeme ještě tuto část.

    Promazávání konce hřídele s pojistným kroužkem

    Nakonec vložíme zpátky na své místo gumový kryt, pořádně otřeme hadříkem zbytky mazadla a můžeme vrátit nálepku zpátky na své místo.

    Já osobně takto "oživené" větráky používám doposud. Samozřejmě již nedosahují takových otáček, jako když byly nové, ale zmizel hluk při otáčení a točí se stále :-).

    Na závěr ještě upozorním, že veškeré úpravy provádíte na svoji zodpovědnost a nikdo jiný nenese zodpovědnost za případné škody a poruchy.

    Za obrázky děkuji serveru www.pretaktovanie.sk.

    ( Celý článek! | Autor: Jan Mádle | Počet komentářů: 0 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek )

      Kalendář
    <<  Červenec  >>
    PoÚtStČtSoNe
           1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    3031     

      Počítadlo přístupů
    Počítadlo přístupů

      Vyhledávání




    WebZdarma.cz

    Sib Icon Extractor - this icon utility will extract icons from your files and from the Internet.